Innherred regionråds innspill til prioritering i kommende NTP-prosess, vedtatt i representantskapsmøte av 22. mai 2023:
- Utvikling og styrking av jernbanen med to tog i timen innen 2027 og økt kapasitet for godstransport
- Fullfinansiert og ferdigstilt E6 Åsen – Steinkjer i planperioden, dette er stamvegen gjennom landet
- Samferdselssektorens bidrag til å nå 2%-målet i NATO gjennom oppgradering av kritisk infrastruktur (veier, havner og jernbane)
- Sikre tilstrekkelig finansiering til å drifte og vedlikeholde infrastrukturen
- Innherred regionråd viser til at Innherred, sammen med fylkeskommunen og transportvirksomhetene, har utarbeidet og vedtatt felles areal- og transportstrategi for Innherredsbyen. Innherredsbyen ønsker gjennom den felles strategien å bli et av byområdene som blir vurdert for belønningsavtale med staten.
- Noe av det viktigste veinettet for regionen er fylkesvegene. Regionrådet vil påpeke at det er viktig å sikre at fylkeskommunene får mulighet til å ivareta fylkesvegene på en god måte, både gjennom tilskuddsordninger, men også gjennom rammetilskuddet.
- Det er et mål at flest mulig av reisene mellom Trondheim og Steinkjer skal foregå med bruk av tog til lik pris. Billigere pris vil føre til at flere velger å reise med tog og færre velger bil mellom byene på Innherred og inn mot Trondheimsregionen med tanke på nullvekstmålet. I dag har fylkeskommunen valgt og ikke sette opp busser fra Steinkjer til Trondheim for å bidra til at så mange som mulig reiser med tog. Prisen på kollektivtilbudet mellom Steinkjer og Trondheim blir derfor svært høy og urimelig, sammenlignet med prisene i Trondheimregionen. Det er derfor nødvendig med en ekstra statlig satsing for å redusere prisen på hele Trønderbanen i første del av NTP. Som et konkret tiltak innføres AtB`s takstreglement på hele Trønderbanen fra 2024. Videre må det arbeides med et helintegrert samarbeid på hele togsystemet i Trøndelag i den kommende NTP perioden.
- Innherred regionråd gir følgende innspill til transportvirksomhetenes prioriteringer:
Jernbane
- To tog i timen ferdigstilt innen 2027 og med tilstrekkelig materiell
- Elektrifisering til Steinkjer
- Tiltak for å redusere reisetiden må også prioriteres for å sikre at toget ikke ytterligere mister konkurransekraft sammenlignet med bil på strekningen
- Togtilbud nord for Steinkjer må forbedres slik at det blir mulig å dagpendle med tog til og fra Snåsa og Grong. Må planlegges i sammenheng med to tog i timen.
Riksveg
- Det er viktig å få fullfinansiert og ferdigstilt E6 Åsen – Steinkjer i planperioden. Det er ønskelig med en helhetlig utbygging med fire felt dimensjonert for 100 km/ t og hvor dagens veg gjenbrukes på delstrekninger (konsept 2 i prioriteringsinnspillet)
- Permanent løsning med omlegging av E6 og tunnel gjennom Langnesberga i Snåsa må realiseres i første del av planperioden
Digital infrastruktur:
Det må settes av midler til en fullverdig utbygging av fiber og 5G